نخستین جلسه کمیته علمی همایش بزرگداشت دکتر محمدجعفر جعفری لنگرودی برگزار شد.

۱۳۹۷/۱۰/۲۶
ف
ف

نخستین جلسه کمیته علمی همایش روز سه شنبه ۲۵ دی ماه و با حضور استادان و صاحبنظران برگزار گردید و استادان حاضر در جلسه به اتفاق آراء برگزاری مراسم تجلیل از این استاد برجسته و شاخص فلسفه، فقه و حقوق که مقرر شده بود در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ برگزار گردد به نیمه دوم مهرماه سال آتی موکول شد.
به گزارش دبیرخانه همایش ملی تجلیل از مقام علمی استاد محمدجعفر جعفری لنگرودی، « پژوهشکده حقوق و قانون ایران» و « انجمن حقوق شناسی » که متولیان نخستین برگزاری این همایش و نکوداشت ملی می‌باشند، پس از تشکیل جلسات متعدد، جناب آقای دکتر محمدرضا ضیایی بیگدلی – استاد برجسته حقوق بین‌الملل و عضو هیات امنای انجمن حقوق شناسی – را به عنوان ریاست شورای سیاستگذاری انتخاب نمودند و متعاقب تشکیل دو جلسه رسمی شورای سیاستگذاری، از دیگر نهادهای « علمی – حقوقی » و « صنفی – حقوقی » جهت مشارکت در برگزاری این همایش دعوت شد که دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری به عنوان شرکای علمی برگزاری مراسم انتخاب شدند و نمایندگان ایشان در جلسه نخست کمیته علمی حضور یافتند. استادان برجسته و شاخصی چون آیت الله موسوی بجنوردی، آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد، دکتر سید حسین صفایی، دکتر سید محمد هاشمی، دکتر حسین مهرپور، پرفسور سید حسن امین، دکتر محسن محبی و دکتر عباس کریمی نیز از شخصیت های برجسته عضو کمیته علمی همایش می باشند که قریب به اتفاق آنها در جلسه روز سه شنبه حضور داشته اند.
از دیگر مشارکت کنندگان در برگزاری همایش می توان به انتشارات کتابخانه گنج دانش، که در طول بیش از نیم قرن گذشته انتشار آثار ایشان را بر عهده داشته‌اند مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران ، خانه اندیشمندان علوم انسانی، اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران، کانون سردفتران و دفتریاران کشور نام برد که سطح و اهمیت این همایش را بیش از پیش مورد توجه قرار می دهد.

پیام استاد لنگرودی به اعضای کمیته علمی این همایش به شرح زیر است:

بِسمِ اللهِ الرحَّمن ِالرَّحیم

«خداوند در قرآن فرمود: «أُوْلئِکَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَهَ بِما صَبَرُوا وَ یُلَقَّوْنَ فِیها تَحِیَّهً وَ سَلاماً» (آیه ۷۶ سوره فرقان)
در این مکانِ عالیِ مقدس از لسان قرآن به شما سلام گفتم. آیه بشارتی است، شما افاضل را در برنامه کار، وعده خداوند حق است.
دریغ که مرا اجازه حضور در این محضر عالی نیست، روی ماه یک یک شما را می‌بوسم با دعای سلامت و عمر دراز
در طول زندگی علمی، چهار بار امتحان دادم. امتحاناتی دشوار
اول- امتحان اجتهاد نزد استاد حاج شیخ هاشم مدرس قزوینی در منزل او و غالباً در مَدرَسِ مدرسه باقریه موفق شدم و ایشان اجتهادم را تصدیق کردند.
دوم- امتحان دفاع از رساله دکتری در همین آمفی تئأتر سخت‌تر بود از امتحان اول. موفق شدم با اخذ درجه عالی با تقدیر که اولین بار داده بودند.
سوم- امتحان به ملت ایران با عرضه ۷۵ جلد تألیف که تلقی به قبول کردند. امتحان دادن به افکار عمومی واقعاً سخت بود.
چهارم- امتحان دادن من به افاضل نامور که زیر این سقف گرد آمده‌اند، با رؤیت کارنامه زندگی من که در اختیار فاضل محترم جناب آقای درویش زاده است.
اگر کاستی و نقص دارد ببخشید که «وَمَا أُوتِیتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا» (آیه ۸۵ سوره اسراء)
جنگ جهانی نخواهد شد، اما اضطرابات جهانی را پایان نیست. دانایی گفته بود: بشر عقل زیستن را از دست داده است؛ آیا همایش در این مکان علمی مقدس با حضور افاضل بنام کشور ایران، نمونه‌ی عالی عقل زیستن نیست؟ آیندگان داوری خواهند کرد.
نمی‌دانم از حیث عدد تألیفات (۷۵ جلد) چاپ شده در حال حاضر رکورد به چه کسی تعلق دارد؟ اما آیا صِرفِ عمل به این مقدار، نمونه‌ی از عقل زیستن نیست؟
سلام ثانی با تقاضای سلامت و عمر طولانی برای شما عزیزان. موفق و کامروا باشید. ان شاءالله تعالی»
بیست و پنجم دیماه یکهزار و سیصد و نود هفت شمسی

مطالب مرتبط