پژوهش های انجام شده توسط پژوهشکده حقوق

ف
ف
پژوهش های انجام شده توسط پژوهشکده حقوق

در عصر اطلاعات و پیشرفت فناوری، تحقیق و پژوهش در زمینه حقوق و قانون به عنوان یکی از بخش های حیاتی و مهمی است که جامعه را در تعامل با قوانین و مقررات راهنمایی می کند. در این زمینه، پژوهشکده حقوق و قانون ایران به عنوان یکی از مراکز تحقیقاتی و علمی در کشور، تلاش کرده تا با اجرای وظایف اجتماعی خود، نقشی تاثیرگذار در جامعه بگذارد.

پژوهشکده حقوق و قانون ایران با بیش از یک دهه فعالیت و با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با تکیه بر تیمی از محققان و پژوهشگران برجسته و مجرب، تلاش می کند تا با ارائه رویکردهای نوین و کاربردی، به افزایش دانش و فهم عمومی درباره قوانین و مسائل حقوقی کمک کند.

در این بخش، به معرفی پژوهش های انجام شده توسط پژوهشکده حقوق و قانون ایران پرداخته می شود. این پژوهش ها که در طول بیش از یک دهه فعالیت به سفارش ارگان های مختلفی، نظیر قوه قضاییه، وزارت دادگستری، وزارت نفت، سازمان ثبت احوال کشور، ستاد دیه و … انجام شده است، پوشش گسترده ای از مسائل و مباحث حقوقی را شامل می شود.

پژوهش های کلان

پژوهش‌های کلان، پژوهش هایی است که برای ایجاد اساس‌های نظری و تاریخچه‌های تخصصی در علوم مختلف و اغلب به صورت بلندمدت و با هدف گسترش دانش در زمینه‌های مختلف انجام می‌شوند و نقش بسیار مهمی در پیشرفت دانش انسانی و علمی دارند. مهمترین پژوهش های کلان و بنیادینی که توسط پژوهشکده حقوق انجام شده است، به شرح ذیل است: (برای مطالعه توضیحات اجمالی هر پژوهش روی عنوان آن کلیک کنید.)

پژوهش های موردی

پژوهش‌های موردی یا مطالعات Case Study همواره بر مساله خاص تاکید دارند. از آنجاکه پژوهشکده حقوق و قانون ایران بر کاربردی بودن و اثربخشی نتایج پژوهش تاکید دارد تا نتایج آن‌ها قابلیت اعمال و استفاده عملی را داشته باشند. در طول دوره توسعه انجام اینکونه پژوهش ها را در دستور کار خود داشته است. عناوین اهم این پژوهش ها به شرح زیر است: (برای مطالعه توضیحات اجمالی هر پژوهش روی عنوان آن کلیک کنید.)